Szakképzési szabályozási környezetünk változásai – 25 év lehetőségei és korlátai

Authors

  • András Benedek

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.277

Abstract

A magyar szakképzés fejlődésének jelenkori történetére a szakképzés törvényi szintű szabályozása jelentős hatással van. Bár az 1993-ban elfogadott első magyar szakképzési törvény, építve a progresszív nemzetközi tapasztalatokra, különösen német szakképzési szabályozás elveire, jelentős előrelépést hozott, negyedszázadra visszatekintve a nemzetközi tendenciákkal való összevetés indokolt. Időközben a gazdaság lényegi átalakuláson ment át, tevékenységének szerkezete és tartalma is jelentősen megváltozott, illetve a nemzetközi környezet, a határok által egyre kevésbé korlátozható munkaerőpiac is lényeges hatással van a szakképzésre. A magyar társadalom, s különösen az iskoláztatás is jelentősen átalakult az elmúlt évtizedekben. Az európai integráció szervezeti és szabályozási hatásai is érdemi változásokat eredményeztek a nemzeti szakképzési szabályozásokban, ezért indokolt az ezekkel kapcsolatos tendenciákat is áttekinteni. E fejlődés számos ponton folyamatos korrekciókat igényelt, s ma is számos ellentmondással terhelt. Az elmúlt évtizedekben a politika egyre jelentősebb súllyal kezeli a szakképzést, azonban, s erre vállalkozik az írás, a szabályozás fejlődéstörténeti elemzése indokolt, s a mai feszültségekkel és feladatokkal való szembenézés, az új fejlesztési programok szempontjából időszerű.The legal regulation of VET bears a considerable influence on the current development history of Hungarian VET. Although the first Hungarian act on VET, which was passed in 1993 and was built on progressive international experiences, first of all the principles of the German VET regulations, brought about a considerable step forward, it is reasonable to have a look at the latest 25 years and make a comparison to the international trends. Meanwhile, the economy has undergone an essential transformation, its activity structure and content have considerably changed, and the international environment, the labour market less and less limited by borders, has had a strong influence on VET. The Hungarian society, and first of all schooling, has undergone a deep transformation, as well. Also, the organizational and regulatory effects arising from European integration have brought about deep changes in the national VET regulations, therefore it is reasonable to survey the connecting tendencies. This development required continuous corrections at several points, and is still burdened with many contradictions. During the latest years, politics has given more and more attention to VET, however, it is reasonable to make a development historical analyzation of the regulations – this is what this paper undertakes to do; it is timely to face the current tensions and tasks from the aspect of the new development programs

Author Biography

András Benedek

Villamosmérnök, mérnöktanár (BME), művelődés szociológus (ELTE), 1982 óta tanít a felsőoktatásban, 1986-tól a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 1996-ban habilitált, 1998-ban egyetemi tanári kinevezést kapott. 2004-ben lett az MTA doktora. 1991-2006 között az államigazgatásban dolgozott helyettes államtitkárként és közigazgatási államtitkárként. 2005-2009 között a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet alapító igazgatója. 2005-2015 között a BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője, 2007-2015 között a BME Mérnöktovábbképző Intézet igazgatója, 2012-2015 között a BME Tanárképző Központ főigazgatója volt. Jelenleg az MTA-BME Nyitott Tananyagfejlesztés Kutatócsoportot vezeti és a Műszaki Pedagógia Tanszék szakirányú továbbképzési csoportjának vezetője. A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke (2009-2017), 1996 óta választott tagja az MTA Pedagógiai Bizottságának. A MAB Tanárképzési Bizottságának tagja, társelnöke (2014-), a Szakképzési Innovációs Tanács tagja (2018-). Fő kutatási szakterületei: a szakképzés szerkezete, a szakképzés és felnőttképzés pedagógiája, formális és informális tanulás, mobil és vizuális tanulás, online közösségi tananyagfejlesztés.

Downloads

Published

2018-11-06

Issue

Section

25 éves a szakképzés