Területi jellemzők és legfontosabb változásaik a hazai közoktatás, köznevelés rendszerében

Authors

  • Gábor Velkey

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.291

Abstract

Az elmúlt három évtizedben több, a rendszer alapjait is érintő változás történt a hazai közoktatásban. Jelen tanulmány e változások áttekintésére törekszik feltárva azok legfontosabb okait, összetevőit, hátterét. A változások, változtatások a képzési, intézményi rendszer szerkezetét, finanszírozását érintve, komoly módosulásokat eredményeztek annak területi struktúrájában is. A területi jellemzők, egyenlőtlenségek (képzési szerkezet, színvonal, elérhetőség) meghatározó jelentőségűek az iskolahasználók (diákok, szülők, személyzet, munkáltatók) döntéseiben, így a köznevelés, közoktatás területi jellemzői és azok változásai kiemelten fontos indikátorai egy ország közoktatási rendszerének.Over the last three decades, there have been several changes affecting the foundations of the system in the public education in Hungary. My paper seeks to review these changes and changes by revealing their most important causes, components and background. The changes in the structure and funding of the training, institutional system have resulted in serious changes in its territorial structure. Territorial characteristics, inequalities (training structure, quality, accessibility) are crucially important in the decisions of school users (students, parents, staff, employers), such the territorial characteristics of public education and their changes are particularly important indicators of a country's public education system.

Author Biography

Gábor Velkey

Tudományos  főmunkatárs a Magyar tudományos Akadémia közül első közgazdasági és regionális tanulmányok Kutatóközpontjában (Békéscsaba), a Gál Ferenc Főiskola Gazdaságtudományi Karának docense.

Downloads

Published

2019-02-27

Issue

Section

Tanulmányok